Spørsmål og svar om ladeboks, ladekabel og ladebrikke

 

Hvor bestiller jeg ladeboks?

Ladeboks er inkludert i ladeabonnementet, og den sender vi i posten når du har bestilt.

Hvordan monterer jeg ladeboksen på bakplaten?

Her kan du se hvordan du enkelt monterer laderen.

Hvordan fungerer ladeboksen?

En ladeboks, eller hjemmelader, gjør at du kan lade tryggere og raskere enn med vanlig stikkontakt. Laderen og kabelen er laget for å tåle høy belastning over tid. Det finnes enkle ladere og smart-ladere – vi bruker kun smart-ladere som har tilleggsfunksjoner for å fordele strømmen mest mulig effektivt.

Hvordan styrer jeg laderen min? 

I innendørs ladeanlegg trenger du ikke ladebrikke for å starte ladingen, men du kan aktivere den på Min side hvis du ønsker tilgangskontroll. Ved utendørs anlegg mottar du en ladebrikke, og kan velge å starte lading ved hjelp av denne eller ved å logge inn på Min side og starte ladingen derfra. For å legge til og aktivere ladebrikke, låse kabel eller restarte lader må du logge inn på Min Side. Ladeleverandørens egne apper vil ikke fungere, da vi eier laderen og den er en del av vårt smarte ladesystem.

Hva betyr de ulike lysene på ladeboksen?

På Easee-laderen betyr et hvitt, konstant lys at bilen er tilkoblet, mens hvitt pulserende lys betyr at lading pågår. Hvitt blinkende lys betyr at ladebrikke er scannet. Se full oversikt over alle lysene på Easee-laderen. Her finner du informasjon om Zaptec-lader.

Kommer laderen med vanlig stikkontakt?

Det er ingen vanlige stikkontakter i våre ladere. Det er ladere av type 2 standard ladekontakt. Her kan du lese mer om hvorfor du ikke bør lade i vanlig stikkontakt.

Hvor lang tid tar det før laderen er klar til bruk?

Leveringstid varierer fra to dager til tre uker, avhengig av type ladeanlegg og om du kan montere laderen selv. Du kan se dine monteringsalternativer i bestillingsløsningen. Hvis du ikke får opp monteringsalternativer, betyr det at laderen må monteres av en fagperson, og det tar vi oss av.

Hvem eier ladeboksen?

Selve ladeboksen sammen med resten av infrastrukturen for lading eies og driftes av Ohmia Charging. Som bruker av denne vil du leie tilgang til boksen for en fast sum pr mnd. All drift, vedlikehold og service vil være vårt ansvar.

Hva er en ladebrikke, og hvordan fungerer den?

En ladebrikke, eller RFID-brikke, er en liten plastbrikke som er personlig. Alle ladebrikker er universale. Den kan brukes til å starte eller stoppe lading. For at en ladebrikke skal fungere, må du logge inn, registrere den og slå på funksjonen for ladebrikke i Min side. Du holder ladebrikken over wifi-symbolet på ladeboksen for å aktivere den.

Kan ladekabelen stå i laderen og bilen hele dagen? 

Ja, ladekabelen kan trygt stå i bilen og/eller laderen hele dagen, og man kan fint lade over natten.

Kan ladekabelen låses fast i ladeboksen? 

Ja, det er en funksjon på Min side for å låse fast ladekabelen slik at den ikke blir stjålet. Laderen må være koblet til bilen, men ikke være aktiv (den låses automatisk nå den lader).

Følger ladekabel med i abonnementet?

Ladekabel er det eneste som ikke følger med i våre ladeabonnement. Ladekabelen følger ofte med bilen når den er ny, men hvis ikke bør du kontakte bilforhandleren for å sikre at du får rett ladekabel til din bil. Våre ladere har standard type 2 uttak.

Sitter ladekabelen fast?

Dytt kabelen hardt inn i laderen samtidig som du vrikker den opp og ned og til sidene flere ganger. Med andre hånden trykker du på touch-knappen i 1-2 sekunder (nesten usynlig prikk over lysstripen). Så rykker du ut kabelen. Dersom det ikke fungerer første gang, dytt kabelen enda litt hardere inn i laderen. Gjør det samme om igjen til den slipper.