22 MAR
Dame lader elbil med hjemmelader

Ulike lademuligheter – hva skal du velge?

Hva er egentlig forskjellen på hjemmelading og hurtiglading? Og hva betyr smart-lading? Det er ikke alltid enkelt å forstå de ulike begrepene og hva de innebærer. Her forklarer vi deg forskjellen på ulike lademuligheter.

Ulike lademuligheter til ulike behov

Det finnes flere måter å lade elbilen på, men den største forskjellen på de ulike måtene er hvor effektivt bilen kan lades. Navnet på de ulike formene for lading gjenspeiler også hvor raskt elbilen din kan bli fulladet. De ulike måtene kan altså dekke ulike behov, avhengig av hvor mye tid man har.

Hjemmelading

Hjemmelading innebærer at du har en ladeboks montert hjemme, som sikrer tryggere og raskere lading enn ved bruk av stikkontakt. Hjemmelading har en effekt opptil 22 kW.

Smart-lading

Smart-lading er enkelt forklart at elbilen blir ladet når strømprisen er på sitt laveste, og at flere ladere har mulighet til å «snakke sammen» og fordele tilgjengelig kapasitet på en effektiv måte. Dette kaller vi lastbalansering.

Hurtiglading

Hurtiglader er benevnelsen på en lader som forsyner elbilens batteri med strøm raskere enn hva en hjemmelader gjør. Hurtigladere er den vanligste formen for ladere du finner langs veien, og er som oftest på 50 kW.

En hurtiglader bruker omtrent 30-40 minutter på lade batteriet opp til 80 prosent, avhengig av bilens batterikapasitet. Bruk av hurtiglading bør begrenses fordi det kan være skadelig for elbilbatteriet og føre til at bilen taper kapasitet over tid.

Prisen på hurtiglading varierer veldig fra sted til sted og mellom ulike leverandører, men det vil alltid være dyrere enn ved hjemmelading og destinasjonslading.

Semi-hurtiglading

Det er ladeeffekten og kontakttypen som benyttes for å lade som skiller semi-hurtiglading fra hurtiglading. Ved semi-hurtiglading benyttes type 2 kabel, og ladeeffekten er fra 22 kW opp til 43 kW. Hvilken effekt som oppnås avhenger av bilens ladekapasitet og tilgjengelig kapasitet på strømnettet.

Lynlading

Lynladere lader opp bilen din «lynraskt», med en effekt på 150 kW. Det er ikke alle biler som er kompatible med en slik lader, men de elbilene som er det, kan lade opp batteriet til 80 prosent på rundt 10 minutter. Enn så lenge er det begrenset med kapasitet på lynladere, og prisen er høyere enn ved hurtigladere.

Destinasjonslading

Destinasjonsladere er, som navnet tilsier, ladere som befinner seg på en destinasjon du reiser til. Det kan eksempelvis være på et hotell eller en fornøyelsespark der elbilen befinner deg over en lenger periode. Destinasjonslading gir deg mulighet til å lade bilen mens den likevel står parkert og ikke blir benyttet.

Lading i stikkontakt

Lading i stikkontakt kalles ofte for normallading eller nødlading. Det er fremdeles mange som fortsatt lader i stikkontakt fremfor ladeboks. Ladingen går tregt, og er ikke anbefalt på grunn av brannfare. Stikkontakten tåler ikke den høye belastningen over tid. Les mer om hvorfor du ikke bør lade i stikkontakt.

Elbillading i enebolig vs. borettslag eller sameie

Både elbiler og ladeteknologi er i en voldsom utvikling. I et stadig skiftende landskap kan det være utfordrende å vite hva slags ladeløsning som fungerer best. Uansett hvor du bor skal du ha mulighet til å lade elbilen din, men det er ulike løsninger avhengig av om du bor i enebolig eller boligselskap.

Dersom du bor i enebolig må du undersøke en rekke faktorer på egenhånd for å være sikker på at du tar en riktig beslutning. Når du har undersøkt om huset har nok tilgjengelig kapasitet må du kjøpe laderen selv og få elektriker til å komme for å utføre installasjonen.

Dersom det oppstår feil må du tilkalle fagfolk, og dersom det skjer en teknologisk oppgradering kan det føre til at du må gjøre en reinvestering i ny ladeteknologi. I tillegg til dette må du ta hensyn til svingninger i strømprisen.

I et boligselskap er man avhengig av å dele på den tilgjengelige kapasiteten i bygget. Som beboer i borettslag eller sameie er du en del av et større fellesskap som må ta avgjørelser til det beste for alle. Tilgang på lading kan være en utfordring og føre til stor frustrasjon dersom det er begrenset kapasitet eller uenigheter om hvem som skal ta kostnaden.

Dette er bekymringer du som beboer i et boligselskap ikke har med et ladeabonnement fra Ohmia Charging. Vi bygger et moderne, smart og lastbalansert ladeanlegg som gir alle i boligselskapet mulighet til å lade til en fast pris hver måned.

ALT som en boligeier må gjøre på egenhånd er inkludert i et abonnement med Ohmia Charging. Lading har aldri vært enklere enn når det leveres som en tjeneste, for både styret og beboer. Drift, vedlikehold, teknologiske oppdateringer, kundeservice og fakturering tar vi oss av – helt administrasjonsfritt for styret og enkelt for beboerne.

Har dere ikke Ohmia Charging der du bor? Tips oss om ditt boligselskap, så tar vi kontakt med styreleder!


Andre nyheter

Det grønne skiftet krever gjennomførings­kraft: 1. desember blir vi Aneo.

Fornybar energi har aldri vært viktigere enn nå. For å lykkes med det grønne skiftet trengs det både innovasjon, satsing og stor gjennomføringskraft. Derfor krever det noen som går foran og baner vei. Noen som tør å se på utfordringer fra et annet perspektiv, som tør å satse nytt, og som tør å satse nå. Ikke i fremtiden. Og det er her Aneo kommer inn:

Fra og med 1. juli kommer det nye regler for hjemmelading!

Du lader kanskje på «gamlemåten» – i en jordet husholdningskontakt? Det kan du fortsette med hvis du skal nødlade, men nye installasjoner må nå følge den reviderte NEK 400-standarden.

Skal du på ferie med elbil i sommer? Vi gir deg tipsene for en suksessfull tur!

Det er sommer. Det blir (forhåpentligvis) sol. Det er tid for å dra på ferie på (lande)veien med elbil. Her har vi samlet noen smarte tips og råd som du kan ha med deg på turen.