04 JAN
Mann som lader elbil

Elbilens teknologiske utvikling

Elbiler har vært på markedet i en årrekke og er kontinuerlig i en rivende utvikling. Det har skjedd store teknologiske skifter fra de første elbilene kom og frem til i dag. – Dagens wow-effekt blir morgendagens gjesp, sier vår EV-ekspert. Hva vil skje i årene som kommer?

Hvordan har elbilen utviklet seg?

Det blir ofte lansert nye bilmodeller med ny teknologi, og det har skjedd en rekke forbedringer opp gjennom årene som fører til at elbil blir interessant og spennende for stadig nye kjøpegrupper.

I starten var elbilene små og trange, og hadde veldig kort rekkevidde. I dag kan man ta med seg hele familien på langtur og i tillegg ha plass til bagasje. Det er i hovedsak utviklingen av elbilbatteriet som har gjort dette mulig. Batteriet har gjennomgått en betydelig teknisk utvikling som har ført til lavere priser på elbiler, større rekkevidde og høyere hastigheter, samtidig som prestasjonen til batteriet har blitt bedre. EV-ekspert hos Ohmia Charging, Leif Egge, oppsummerer at etter hvert som teknologien forbedres blir både både vekten og kostnaden på batteriet mindre. Dette vil igjen redusere prisene på fremtidens elbiler.

Fra «dum» til smart elbillading

Egge trekker frem tre teknologiske skifter innenfor elbillading. Han forklarer at vi har gått fra lading i stikkontakt til lading i «dumme» ladebokser, og videre til den tipp-topp moderne ladeteknologien som vi har i dag.

Når elbilene først kom på markedet var det ikke mange som monterte egne ladestasjoner hjemme for å lade elbilen sin. Da var det lading i stikkontakt som gjaldt, men etter hvert som teknologien har utviklet seg er dette noe som frarådes på det sterkeste. Lading i stikkontakt er brannfarlig og kan føre til skader og store tap.

«Dumme» ladebokser er ladere som leverer strøm, men som ikke vet om det er ledig strøm tilgjengelig. Disse ladeboksene har heller ikke internettforbindelse eller kontroll på hvilken bil som lader. Med den nyeste ladeteknologien vi har i dag kan vi automatisere, overvåke og styre ladingen. Laderne i en felles garasje snakker også sammen, slik at kapasiteten blir fordelt hensiktsmessig ut fra hvor mye strøm som er tilgjengelig. Det er dette vi kaller lastfordeling.

Utviklingen av ladeteknologien har for mange medført reinvestering i ladeanlegget for å sikre trygghet og brukervennlighet. Som kunde hos Ohmia Charging slipper du imidlertid å investere i fremtidige teknologiske oppgraderinger – vi tar dem for deg!

Fremtidens elbilteknologi

Det er ingen tvil om at utviklingen av elbilens teknologi i tiden fremover blir spennende. Markedet kommer til å bli preget av flere måter å disponere elektriske biler på. Elbilandelen blant befolkningen øker, og etter hvert som teknologien forbedres velger flere og flere elektrisk bil fremfor fossilbil. Denne utviklingen vil med stor sannsynlighet ikke stoppe opp de neste fem årene, og er drevet frem av regjeringens mål om at nybilsalget kun skal bestå av nullutslippsbiler i 2025.

- Dagens wow-effekt blir morgendagens gjesp, sier Egge, og viser til at teknologien utvikler seg i et raskt tempo. I fremtiden vil elbilene brukes til mer enn å transportere deg fra A til B. Bilene vil blant annet benyttes som en buffer og være en del av energiforsyningen til bygget. Dette vil føre til god fleksibilitet samtidig som det vil sikre lavere strømpriser.

Egge forklarer videre at fremtiden kan bli mer trådløs. Induksjonslading, som er lading uten fysisk kontakt mellom bilen og strømkilden, er en teknologi som allerede er ganske utbredt for eksempel når det gjelder mobiltelefoner.

- Induksjonslading vil gjøre brukeropplevelsen bedre og mer behagelig ved at man kan droppe ladekabelen og bare parkere bilen over en ladeplate på p-plassen. Men utfordringene når det gjelder denne typen lading er et høyt kostnadsnivå og en lavere energieffektivitet.

Selvkjørende biler vil revolusjonere bilmarkedet

Se for deg førerløse elbiler i stort antall som du kan benytte ved behov til en lav kostnad. Du kan svare på e-poster eller lese avisen på vei til jobb! Dette er en teknologi som testes i mange land og utvikles i høy fart, forteller Egge. Utfordringen er at selvkjørte elbiler må være i stand til å kjøre på alle typer veier, i alle mulige værforhold. Her er det i prinsippet «kun» software og mer maskinlæring som mangler, men det kommer.

Det er ikke lett å si med sikkerhet hva fremtiden vil bringe av nye produkter, tjenester og teknologi. Det som er sikkert, er at vi i Ohmia Charging skal sørge for at teknologien i våre ladeanlegg er oppdatert, og at vi skal fortsette å levere den beste ladeløsningen til borettslag og sameier.

Les mer om oss.


Andre nyheter

Det grønne skiftet krever gjennomførings­kraft: 1. desember blir vi Aneo.

Fornybar energi har aldri vært viktigere enn nå. For å lykkes med det grønne skiftet trengs det både innovasjon, satsing og stor gjennomføringskraft. Derfor krever det noen som går foran og baner vei. Noen som tør å se på utfordringer fra et annet perspektiv, som tør å satse nytt, og som tør å satse nå. Ikke i fremtiden. Og det er her Aneo kommer inn:

Fra og med 1. juli kommer det nye regler for hjemmelading!

Du lader kanskje på «gamlemåten» – i en jordet husholdningskontakt? Det kan du fortsette med hvis du skal nødlade, men nye installasjoner må nå følge den reviderte NEK 400-standarden.

Skal du på ferie med elbil i sommer? Vi gir deg tipsene for en suksessfull tur!

Det er sommer. Det blir (forhåpentligvis) sol. Det er tid for å dra på ferie på (lande)veien med elbil. Her har vi samlet noen smarte tips og råd som du kan ha med deg på turen.