En av de store fordelene med elbil er at det er få bevegelige deler. Det gir færre sjekkpunkter når man skal kjøpe brukt elbil enn med fossildrevne biler. Her er en liste over de viktigste tingene du bør kontrollere før du kjøper ny bil:
1. Sjekk batterihelsenFør et eierskifte kan det være fornuftig å få en grunnleggende batterisjekk hos et verksted. En slik diagnose kan gi kunnskap om restkapasiteten til batteripakken. I flere av de nyeste elektriske bilene kan man ved behov bytte ut enkeltmoduler og ikke hele batteriet. Kjøper du bil av en privatselger som ikke har gjort en batterisjekk bør du spørre om deres lademønster. Har selger ofte toppladet bilen og latt bilen stå fulladet over tid, kan det føre til betydelig kapasitetsnedgang. Hyppig bruk av hurtiglading kan også slite mer på batteriet enn hjemmelading.
2. Sjekk all garanti og servicehistorikkSjekk alltid garantien og om det er en norsk- eller utenlandskregistrert bil. Det er ulike garantiordninger avhengig av hvor bilen er førstegangsregistrert. Er bilen kjøpt i utlandet kan det koste å sende bilen på service da autoriserte merkeforhandlere ikke nødvendigvis vil ta imot bilen. Det finnes noen importører som lever av bruktimport for salg i Norge, de stiller ofte med egen sikkerhet og matcher garantien til merkeforhandlerene. Det er også viktig å sjekke gjenværende garanti på bilens batteri og drivlinje. De fleste garantier er i dag på rundt 8 år eller 160 000 km. Merk deg at om ikke service på bilen er fulgt, kan garantiene falle bort.
3. Kjøpe fra privatbruker eller merkeforhandler?På bruktbilmarkedet selges det elbiler fra både private brukere og merkeforhandlere. Kjøper du bilen av en privatbruker bør prisen for samme bil være betydelig lavere enn hos merkeforhandler. Det er fordi privatbruker kun gir fabrikkgaranti, mens merkeforhandler gir gjenværende garanti i tillegg til fabrikkgaranti.
4. Sjekk øvrige komponenterBatteripakken er definitivt viktigst å få kontrollert, men det er flere deler man bør undersøke før et kjøp.
5. Undersøk chassis/bunnplateFor å være sikker på at batteripakken er godt beskyttet mot ytre påkjenninger er det viktig å få undersøkt chassis/bunnplaten. Her er ytre deformasjoner på mindre enn en centimeter akseptabelt jmf statens vegvesen kontrollinstruks som man kan lese mer om her. Finner man større skader som kan komme av at underplaten eller batterikassen har truffet bakken bør dette undersøkes nærmere.